Customer Case

Gantner


Gantner, specialist in ticketingsoftware voor de vrijetijdssector, wil inspelen op de stijgende vraag van haar klanten om te connecteren met andere resellerkanalen en zo de ticketverkoop te boosten. Gantners huidig ticketingplatform en bestaand integratiemodel was echter niet voorzien om efficiënt integraties tussen resellerpartners en klanten op te vangen. Om haar marktpositie te vrijwaren en met oog op internationale groei, kijkt Gantner uit naar een nieuwe oplossing.


Een shift naar de cloud zou voor schaalbaarheid zorgen, een modulaire architectuur voor snelheid. Gantner mist echter hands-on expertise op vlak van microservices en cloudarchitectuur, 2commit zorgt ervoor.

De invloed van het internet en de technologische (r)evolutie op de vrijetijdssector en ticketverkoop is enorm. Waar je pakweg twintig jaar geleden een toegangsticketje van ZOO Antwerpen aan de inkombalie kocht, gebeurt dit nu online. Meer nog: vrijetijdscentra bieden vandaag niet alleen tickets aan via hun eigen kanalen, maar werken samen met andere platformen om de ticketverkoop te stimuleren. Zo kan je bijvoorbeeld bij de aankoop van je treinticket via de mobiele applicatie van NMBS een ticketje kopen voor ZOO Antwerpen. Of leg via booking.com een citytrip naar Amsterdam vast en bestel meteen toegangskaartjes voor het Rijksmuseum.

Gantners ticketingsoftware was echter niet voorzien op de integratie met deze nieuwe ressellerkanalen. Bovendien deden de meeste klanten van Gantner beroep op Gantners hostingoplossing, maar met een toenemende vraag en uitbreidingen naar andere regio’s en zelfs landen, had Gantner ook daar nood aan verbetering. Een nieuw systeem dat schaalbaar en snel aanpasbaar is, moet de concurrentiële voorsprong van Gantner en haar klanten vrijwaren.

Om het nieuw ticketingplatform te ontwikkelen, zoekt Gantner technische expertise op vlak van softwarearchitectuur en cloud. Zelf kijkt Gantner op architecturaal vlak naar microservices, een architectuurstijl waarbij verschillende kleine applicaties worden gebouwd die met elkaar communiceren, maar die functioneel hetzelfde doen als één grote monolithische applicatie. “De doorslag om voor microservices te kiezen is de busines value ervan. Het biedt ons de snelheid om te schakelen wanneer de markt het vraagt, echter hebben we zelf niet de hands-on ervaring om ermee aan de slag te gaan. Enerzijds omdat het nog een relatief nieuwe methodologie is, anderzijds is het niet onze core business. Daarom ging ik op zoek naar een partij met praktijkervaring, één die samen met ons een audit wilde doen op vlak van technologiekeuze en cloudprovider. Tijdens mijn zoektocht merkte ik op dat weinig bedrijven écht diepgaande kennis hebben van microservices. De theorie was vaak welgekend, maar de hands-on ervaring miste.”, vertelt Dimitri Degreave, CTO van Gantner Benelux.

Dat 2commit deze expertise wel in huis heeft, ontdekte Dimitri meteen tijdens de eerste ontmoeting:

“Ik maakte kennis met 2commit op één van hun events waar ze microservices op een heel pragmatische manier introduceerden. De ervaring van het team spatte eraf. Uiteindelijk raakte ik aan de praat met verschillende 2commit-architecten en werd het me duidelijk dat dit de partij was die ik zocht. Niet veel later contacteerde ik managing partner Katia Beullens voor een samenwerking.”

Geen overname van het team, maar technische begeleiding, coaching en advies


Gantner had geen nood aan een partij die het volledig ontwikkelproces overneemt, één partner die haar ideeën challenget en haar team concrete kennis bijbrengt. Onze softwarearchitect Martijn ging aan de slag bij Gantner, enerzijds om hen te ondersteunen bij de audit, anderzijds te begeleiden in de opzet van het nieuwe ticketingplatform.

“Een applicatie bouwen kan snel, maar is het dan ook goed? Mijn rol als softwarearchitect gaat verder dan enkel het technische aspect. Ik begeleid bedrijven en IT-teams bij niet-functionele vereisten wanneer ze een applicatie bouwen. Zaken zoals onderhoudbaarheid, security, betrouwbaarheid,… worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn niet onbelangrijk. En het gaat verder dan dat. Ik ondersteun organisaties eveneens in hun manier van werken, want ook dat komt het eindresultaat ten goede. Hoe pak je softwareontwikkeling aan? Op welke manier organiseer je jouw team? Welke methodologieën gebruik je? Bovendien is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan verandering binnen het ontwikkelteam. Developers kunnen heel gefocust zijn op een bepaalde technologie, wanneer ze met een andere technologie aan de slag moeten, is het van belang dat ze de reden van de technologiekeuze kennen. Met diezelfde filosofie startte ik bij Gantner.”, vertelt Martijn.

Van audit tot uitrol, 2commit staat Gantner het hele proces bij


Martijn ging een aantal dagen per week bij Gantner aan de slag, allereerst om een audit te doen rond de mogelijkheden op vlak van cloudproviders, microservices en SaaS-oplossingen. Concreet bracht Martijn een heleboel vragen en antwoorden in kaart:

Als we voor microservices kiezen, aan welke technologieën geven we dan voorkeur?
Als we voor microservices kiezen, aan welke technologieën geven we dan voorkeur?
Als we voor microservices kiezen, aan welke technologieën geven we dan voorkeur?
Wat zijn de positieve punten tegenover de pitfalls?

Na de audit nam Martijn de leiding bij de opzet van de cloudarchitectuur en begeleidde de selectie van een managed services partner voor het 24x7 operationeel beheer van de cloudomgeving. Daarnaast voorzag Martijn interne kennisoverdracht, zodat later het Gantner-team volledig autonoom met de cloudarchitectuur aan de slag zou kunnen gaan. “Ik was van in het begin fan van Martijns aanpak en visie. We hebben niet alleen technisch samengewerkt met hem, maar ook langzaam aan kennisoverdracht gedaan waardoor we nu quasi volledig zelfstandig alle zaken dragen. De duidelijke documentatie, de doorzichtige, goede architectuur en de toegepaste designprincipes maken het voor ons heel gemakkelijk om mensen te laten inwerken en nieuwe mensen aan boord te nemen. ”, aldus Dimitri.

Ondertussen is enviso.trade, het nieuwe platform, gelanceerd en up-and-running. Gantners klanten kunnen vanaf nu koppelen met meerdere resellers en zo snel deals sluiten en hun verkoop boosten. Vandaag staat Gantner in pole position op vlak van ticketingsoftware voor vrijetijdscentra en is het met enviso.trade helemaal klaar om de beoogde internationale groei te realiseren.

Contacteer ons